Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, January 18, 2013

Friday Inspiration List: Things I want to learn | Fredagsinspiration: Saker jag vill lära mig

There are many things I'd like to learn. Many. This list could go on forever. But if I had to choose a few crafty and creative things, here are a few:

Det är rätt mycket jag skulle vilja lära mig. Mycket mycket. Listan kan bli hur lång som helst. Men om jag var tvungen att välja några handarbetiga och kreativa saker är det här några:

Photo from Stickstämman
Knit :: I'd love to go to the Knitting Festival in Jämtland in August. They have great classes and seminars, and I would learn a LOT. Plus probably meet a lot of really nice and good knitters. Will you go?

Sticka :: Jag skulle verkligen gilla att åka till Stickstämman i Jämtland i augusti. De har en massa intressanta kurser och seminarier, och jag skulle lära mig MASSOR. Plus förmodligen träffa massor av trevliga och duktiga stickare. Någon som ska dit?

Photo from Alt Summit
Conference :: Everything they teach you at Alt Summit. Everything. Am very jealous at those who are going there in a few days. Seems to be a great place to be if you're at all interested in lifestyle and design blogging. Work/life balance, how to make a great DIY post, parties, it's all in Salt Lake City in a week.

Konferens :: Allt de lär ut på Alt Summit. Allt. Är mycket avundsjuk på dem som åker dit om några dagar. Verkar vara det perfekta eventet om du är det minsta intresserad av livsstil- eller designbloggande. Jobb- och livspusslande, hur man gör ett fantastiskt DIY-inlägg, partyn, allt händer i Salt Lake City om en vecka.

Photo from Länshemslöjdskonsulenterna i Stockholm
Craft :: Ok, so this sounds like so much fun. A course in traditional Swedish birch bark braiding! It is probably really difficult, but it'd be nice to make something non-textile for a change, and imagine all of the good stuff you can make of this. Baskets, bags, and who knows what else? If you like birch bark (called "näver" in Swedish), don't miss the exhibition Näver say näver by Aia Jüdes that's going on in Stockholm until February 2. Look at these fantastic shoes she made!

Slöjd :: Okej, så det här låter helt kul. En kurs i traditionell svensk näverflätning! Det är säkert helt svårt, men det skulle vara roligt att pröva att göra något icke-textilt för en gångs skull, och tänk bara på allt fint man skulle kunna göra. Korgar, väskor och vem vad vad? Om du gillar näver får du inte missa utställningen Näver say näver av Aia Jüdes som håller på i Stockholm just nu och till den andra februari. Kolla på dessa fantastiska skor hon gjort!



Photo from Purl 1 Design

Knit :: I am afraid to try cable knitting. It looks so difficult! But I'd like to overcome that...

Sticka ::  Jag vågar icke testa flätstickning. Det ser så himla svårt ut! Men jag skulle gärna övervinna rädslan...

Photo from Mokkasin
Blog :: Oh, how I would love to master the skill of photography and take as beautiful photos for the blog as Sofia does! I'm sure you would appreciate it too... And I am determined to learn this. I'll work on it.

Blogg :: Oj vad jag skulle vilja kunna bemästra fotograferandets konst och ta lika fina foton som Sofia! Jag är säker på att ni skulle uppskatta det också... Och detta ska jag bara lära mig. Jag jobbar på saken.


The unexpected :: One last thing, I would also very much like to learn how to snowboard. Just wanted to let you know.

What would you like to learn?

Det oväntade :: En sista grej, jag skulle mycket mycket gärna vilja lära mig åka snowboard. Ville bara säga det.

Vad vill du lära dig?


4 comments:

  1. Flätstickning är inte så svårt som det ser ut, jag lovar! Jag var också rädd för det men sen bestämde jag mig för att det skulle gå och vips så upptäckte jag hur kul det är...:) Jag vill lära mig att två-ändssticka. Det tycker jag verkar läskigt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Säkert? Alla bra tips på hur man lyckas med flätstickning mottages tacksamt... Eller förslag på bra flätprojekt att börja med!

      Tvåändsstickning verkar också kul, och läskigt... Lycka till!

      Delete
    2. Helt säkert! :) Jag använde denhär videon från Drops http://www.garnstudio.com/lang/se/video.php?id=19&sort=2&thumbnails=on
      för att öva, och sedan gav jag mig på tröjan Owls (http://www.google.com/search?q=owls+kate+davies&hl=sv&client=safari&tbo=u&rls=en&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=CYH-UP3lOIOl4gTHtYCgBQ&ved=0CEcQsAQ&biw=1276&bih=684) Det var nämligen när jag såg ugglan som jag bestämde mig för att jag bara måste lära mig att sticka flätor!
      Sen har jag gjort lite halsdukar och så, lite grövre garn är enklare tycker jag. Men somsagt, det går fort att lära sig!

      Delete
    3. Wow vilken cool tröja! Både snygg och rolig, liksom. Den kanske jag ska försöka mig på. Ska kolla in Dropsvideon också, tack för tips!

      Delete