Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, January 27, 2013

Book Review: Knit one purl one by Eva Alm | Bokrecension: En rät en avig av Eva Alm

Sometimes I'll review vintage books. This one might look quite funny, but it's actually a basic knitting bible, and it taught me how to knit when I was a kid. It isn't a kids' book, but it sort of works for all beginners, both young and old. I have to admit that I still go to this book whenever I get confused and don't remember how to bind off...

Ibland kommer jag att recensera äldre böcker. Den här kanske ser lite lustig ut, men är faktiskt en bas-stickbibel, och den lärde mig att sticka när jag var liten. Det är inte en barnbok, men den fungerar för alla sorters nybörjare, både stora och små. Jag måste erkänna att jag fortfarande tittar i den då jag blir förvirrad och inte kommer ihåg hur man lyfter en maska...


It was published in 1980 (by Prisma) and has this fantastic seventies feeling about it! You'll see what I mean in a second.

Den gavs ut 1980 (av Prisma) och har en underbar sjuttiotalskänsla! Du ser strax vad jag menar.


The author explains very clearly and easy-to-follow how to start a knitting project, and what the different ways of knitting looks like (don't you just love the guy showing the moss stitch?). But the best part is that it also teaches the not exactly beginner how to create patterns of your own. Also very clearly described, and not frightening at all. I also like it that there are both grown-ups and children in the pictures without making a point of it. It gives me the feeling that this is something we can do together, and the natural mixing of ages is very rare today. Something we need to re-learn perhaps?

Författaren förklarar helt tydligt och lättföljt hur man börjar ett stickprojekt, och hur de olika sticksätten ser ut (visst gillar man killen som visar mosstickning?). Men det nästan allra bästa är att det också lär ut till dem som inte är nybörjare längre hur man skapar egna mönster. Också helt enkelt beskrivet och inte skrämmande alls. Jag gillar också att det är både barn och vuxna på bilderna utan att det görs någon större sak av det. Det ger mig en känsla av att det här med stickning är något vi kan göra tillsammans, och denna naturliga blandning av åldrar är inte något vi ser ofta idag. Något vi behöver lära oss på nytt kanske?
The photos are of course a document of their time, and are just lovely! Some things and colors can be recognized from the fashion scene of later years though. What goes around comes around, and so on...

Fotona är förstås tidsdokument, och är underbara! Vissa saker och färger känner man igen från modet även på senare år dock. Allt går i cirklar och kommer igen... Hittar ni denna bok på en loppis tycker jag ni ska kika lite extra på den. Bra för alla som vill lära sig eller sina barn att sticka!

3 comments:

  1. Härlig bok! Den har jag inte sett tidigare trots att jag har koll på gamla stickböcker.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är faktiskt toppen, i alla fall för mig som gillade tydlighet framför inspiration när jag skulle lära mig alla grunder. Kul att du har koll på stickböcker, några favoriter?

      Delete
  2. Hej Ulrika,
    vilken jättefin recension du ger En rät, en avig! Precis som du har jag den i min bokhylla och, trots många års stickande så plockar jag lixom du fram den då och då när jag ska räkna ut maskantal till någon liten tröja eller få kläm på igen hur man gör den där hälen...
    Glad hälsning från Ina,
    som är tjejen som spelar saxofon i randig tröja : )

    ReplyDelete